التائهه - ملتقى الشفاء الإسلامي

 

اخر عشرة مواضيع :         حدث في مثل هذا اليوم ميلادي ... (اخر مشاركة : أبــو أحمد - عددالردود : 5325 - عددالزوار : 2726823 )           »          الأمن والإيمان في عقيدة المسلم .. لماذا الخوف؟ هند الحمادي (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 4 )           »          إشــــــــــــراقة وإضــــــــــــاءة (متجدد باذن الله ) (اخر مشاركة : أبــو أحمد - عددالردود : 4928 - عددالزوار : 2075850 )           »          الاستقالة التربوية .. لماذا لا يربي الهاتف طفلا سويا؟ (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 8 )           »          الزواج .. ميثاق غليظ وبناء يومي (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 6 )           »          الخازن … عالم الفيزياء الذي نسيناه (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 5 )           »          دلالات الإحرام في الحج والعمرة (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 6 )           »          باب في فضل الأذان (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 6 )           »          بيان سؤال موسى عليه السلام ربه أن يحلل عقدة من لسانه (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 6 )           »          الهجرة النبوية بين الحقيقة وأوهام القصاصين (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 6 )           »         

العودة   ملتقى الشفاء الإسلامي > القسم العام > ملتقى مشكلات وحلول
التسجيل التعليمـــات التقويم اجعل كافة الأقسام مقروءة

ملتقى مشكلات وحلول قسم يختص بمعالجة المشاكل الشبابية الأسرية والزوجية

إضافة رد
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
  #1  
قديم 01-05-2006, 02:03 PM
الصورة الرمزية ام نور
ام نور ام نور غير متصل
.............
 
تاريخ التسجيل: Feb 2006
مكان الإقامة: القاهرة
الجنس :
المشاركات: 2,560
الدولة : Egypt
افتراضي

السلام عليكم ورحمة الله وبركاته
اختى الغاليه emo
قرأت مشكلتك اكثر من مرة ولم يكن عندى رد
ولما قرأت رد اختى شروق عجبنى كثير ربنا يحفظها
بس ما حستش انه كفاية اكيد فى حاجة تانى انتى محتاجاها

و احاول الان ان ارد عليكى لعلى استطيع مساعدتك
يا اختى ما تشعرين به ليس غريب علينا فأكثرنا يعانى ما تعانيه
وان كنتى انتى اكثر منا شجاعة لتطلبى المساعدة وتأخذى برأى من معك
والله يا اختى انى كنت مثلك مع انى لا يوجد بحياتى مشاكل تؤرقنى او تتعسنى
كنت تائهة بلا هدف واشعر انى بلا قيمة وانى وحيدة رغم اهتمام كل من حولى بى
اقولك سألت نفسى ليه انا حاسة بالملل والزهق ده وليه دايما حزينة رغم ضحكى الكثير
طبعا مافى اى جواب وصلت له!!
المهم سألت شيخ فاضل ربنا يحفظه وحكيت له مشكلتى
كان الحل عنده رغم انى كنت مستثقلة هذا الحل وكنت اشك انى سأتغير
لكن سبحان الله يهدى من يشاء


شوفى الحل وبساطته

برنامج يومى لمدة اسبوع كتطهير للروح والنفس
1- المحافظة على الصلاة بوقتها والخشوع التام بقدر المستطاع
2- الاذكار - اذكار الصباح والمساء- وأكثرى من حسبى الله
3- قراءة سورة البقرة كاملة فى اليوم لمدة الاسبوع - ولا تستثقليها على نفسك
4- الدعاء فان الدعاء عبادة والله يحب العبد اللحوح فى الدعاء
5- التزمى بالحجاب واللبس الشرعى وابتعدى عن اظهار الزينة لغير المحارم
6- من الاشياء التى تعينك على فعل كل هذا يا اختى هى تهذيب النفس
علمى نفسك ازاى تكون طوعك انت انت من تتحكمين فيها هبطيها بمعنى اصح وجهديها وجاهدى شيطانك
كل ما يصيبنا من ملل وحزن وكئابة فهو من تقصيرنا ومعاصينا فى الدنيا
لا اقول انك وحدك هكذا كلنا ذو خطأ
اصدقى مع الله واثبتى لنفسك انك صادقة فيما تفعلينه
حاولى تعملى اللى قولتله عليه
وبعد الاسبوع ده هتلاقى حاجات كتير اتغيرت فيكى للأحسن طبعا
وصدقينى لو حافظتى على تغيرك ده هيكون خير كبير ربنا كتبه لك
وصدقى ان السعادة محلها القلب والقلب لا يسعد الا بحب الله وقربه لك

اسفة لو كنت أكثرت فى الكلام ولكن فعلا نفسى اساعدك

ربنا معاكى ويعينك
__________________
وما من شدة إلا سيأتى لها من بعدشدتها رخاء
لقد جربت هذا الدهر حتى أفادتنى التجارب والعناء




التعديل الأخير تم بواسطة ام نور ; 01-05-2006 الساعة 02:07 PM.
رد مع اقتباس
  #2  
قديم 01-05-2006, 06:59 PM
الصورة الرمزية منيبة الى الله
منيبة الى الله منيبة الى الله غير متصل
مشرفة
 
تاريخ التسجيل: Sep 2005
مكان الإقامة: ----
الجنس :
المشاركات: 3,863
الدولة : Belgium
افتراضي

أختي الحبيبة emo أسفة على التأخير عليكي في الرد..بس صديقني كنت دايما في بالي..
والي بتمر فيه كلنا بنمر أو مرينا بيه ..بس مش لازم نستسلم له لأنه حيصبح جزء من حياتنا..لازم نقاوم ..ونحدد هدفا لينا..زي مقالت ليك شروق..وأنصحك بالتقرب الى الله أكثر..أكثري من الدعاء والتذلل لله..حاولي تبعدي عن كل الذنوب مهما كانت صغيرة ..وحاولي تطبقي النصايح الي قلتلك عليه الغالية أم نور..وواظبي على حفظ القرأن..والله أنا فرحت جداا بانضمامك لينا..خليكي معانا على طول ولو محتاجة ي نصيحة أو مساعدة احنا هنا اخواتك وأحبابك في الله.







__________________
رد مع اقتباس
  #3  
قديم 01-05-2006, 11:36 PM
الصورة الرمزية بسمة شهيد
بسمة شهيد بسمة شهيد غير متصل
قلم برونزي
 
تاريخ التسجيل: Apr 2006
مكان الإقامة: حبيبتي مصر
الجنس :
المشاركات: 1,586
01

:001: :salam:
:pic124:
شايفة الوردة دي؟؟؟؟؟
مهما حصل ..مهما جالك اكتئاب ..او تعثرتي في دراسة وانتي الحمدلله ناجحة..او ان ما عندكيش اصحاب..او لا تجدي متعة في حياتك تدعو للبسمة
لو دبلتي ارجعي نوري من تاني.. انتي عارفة ان العيون هي اللى بتشوف الدنيا حلوة او وحشة بصرف النظر هي ايه في الاصل.
**شروق و**أم نور الواحد ما يقدر يزود علي كلامهم شىء ولكن اسمحيلي احكيلك حاجة عن حياتي...
( حياتي )اتغيرت من ثلاث سنين واتغيرت اكثر من ثلاث شهور..لازم تعرفي انك مش غريبة لان كلنا مررنا بهذا الاحساس الي ان وجد كل منا ضالته وده اللي هيحصلك ان شاء الله لما تعرفي ايه اللي بتحبيه وتعمليه سيبك من نوعية دراستك وشوفي انت بارعة في ايه تاني في الحياة
فيه واحدة صاحبتي اتبرعت بمجهودها لتعليم المكفوفين وما اكثر الجمعيات الخيرية بمصر ولو عايزة اماكن هاقولك لو من اهتماماتك..انا شايفة انك تحكي عن ايه اللي تحبي تعمليه وكلنا نشاركك الراي في ازاي تستغليه(اهم حاجة)انا اعتقدها وده سبب تغييري الاشهر السابقة ان قلبك امليه بالايمان ان ربنا حباك بحاجات يمكن مش حساها لكن كتير من الناس مش عندهم..واقرب مثال بحكم عملي لاني طبيبة ان فيه مرضي بشوفهم كل يوم بمختلف امراضهم اللي اغلبهم ميؤوس منه الا لمن اراد له الله الشفاء ولكن تعلو وجوههم ابتسامة تستغربلها لانهم شايفين ان المرض ده حتي نعمة وبيحمدوا ربنا عليه.فارجع واقول ان ربنا وضعني في هذا المكان للعظة واني لازم اشارك بحاجة للبشرية.حضور المساجد والدروس الدينية كتير بيريح القلب وثقي طالمي حرصتي علي طاعة الله ستزول همومك بس الصبر وكبداية شاركينا في حفظ القرآن مع الاخت (منيبة):pic180: ولنا حديث باذن الرحمن
رد مع اقتباس
إضافة رد


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 
أدوات الموضوع
انواع عرض الموضوع

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


 


الاحد 20 من مارس 2011 , الساعة الان 01:21:21 صباحاً.

Powered by vBulletin V3.8.5. Copyright © 2005 - 2013, By Ali Madkour

[حجم الصفحة الأصلي: 66.35 كيلو بايت... الحجم بعد الضغط 63.74 كيلو بايت... تم توفير 2.61 كيلو بايت...بمعدل (3.94%)]