|
|||||||
| قسم طب الاسنان كل ما يختص بطب الأسنان والجراحة والاستشارات الطبية والعلاجات |
|
|
أدوات الموضوع | انواع عرض الموضوع |
|
#2
|
||||
|
||||
|
اقتباس:
اختى الحبيبة crying rose زراعة الاسنان ( غرس الاسنان ) دى بتبقى عياره عن ان الطبيب بيدخل جزء معدنى يشبه جذور الاسنان فى داخل عظمة الفك بعملية جراحية والجزء دا بيتركب عليه تركيبة ثابته على شكل تاج السنه لو لو اللى انا فهمته هو دا قصدك على زرع الاسنان يبقى فعلا لازم تتابعى عن الطبيب كل 3 شهور وتعملى الاشاعات اللزمه حتى يتاكد الطبيب من استقرار الحاله وده بسبب ان الجزء المعدنى اللى بيوضع فى عظمة القك لازم نتاكد ان عظم الفك بدأ يحيط بيه جيدا وان مفيش اى نواه بكتيريه ممكن تؤدى الى فشل العمليه فى المستقبل موضوع انك حاسه ان الاسنان اللى جنبه هتتخلع وانك مش عارفه تاكلى عليها فده اكيد بسبب تركيب التاج ( الطربوش ) لانه ممكن يكون اكبر من حجمه وضاغط على الاسنان من الجانبين وده يستدعى ان الطبيب يشيلك الطربوش فقط وليس الجزء المغروس بالفك .. ويركب واحد غيره يكون حجمه مناسب عشان ميضغطش غلى باقى الاسنان ولو تحبى اختى الكريمه تعملى اشعه على الجزء اللى فيه الغرس وتدخليها على سكانر وتحطيها فى مشاركه وانا باذن الله ااكدلك على الكلام
__________________
![]() -------------------------------------![]() ![]() اطعمو الطعام ... وصلوا الارحام ... وصلو بالليل والناس نيام ... تدخلوا الجنة بسلام ****** عنـدما نعيش لذاتنـا تبدو الحياة قصيـرة وضئيلـة أما عنـدما نعيش لغيـرنـا .. فتـُصبح الحيـاة طويلـة وعميقـة ****** مع تحياتى للجميع د.فاطمه فيروز ( ام نور )
|
| الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1) | |
| أدوات الموضوع | |
| انواع عرض الموضوع | |
|
|

|
|
|
Powered by vBulletin V3.8.5. Copyright © 2005 - 2026, By Ali Madkour |