الحـق والباطـل - ملتقى الشفاء الإسلامي

 

اخر عشرة مواضيع :         المبسوط فى الفقه الحنفى محمد بن أحمد السرخسي (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 140 - عددالزوار : 16154 )           »          حدث في مثل هذا اليوم ميلادي ... (اخر مشاركة : أبــو أحمد - عددالردود : 5104 - عددالزوار : 2361176 )           »          إشــــــــــــراقة وإضــــــــــــاءة (متجدد باذن الله ) (اخر مشاركة : أبــو أحمد - عددالردود : 4691 - عددالزوار : 1658592 )           »          رسالة لمن ينادي بإزالة الواسطة بين الناس والقرآن والسنة (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 26 )           »          حول إصلاح التعليم الشرعي (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 32 )           »          قلبٌ وقلم (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 77 - عددالزوار : 23510 )           »          احترام الرأي المخالف عند الصحابة ــ رضي الله عنهم ــ (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 43 )           »          الأصفهاني صاحب كتاب الأغاني.. راوٍ ماجنٌ وليس بمؤرخ مدقق (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 2 - عددالزوار : 332 )           »          خطر فتنة التكفير على الشباب وواجب البيان في زمن الفتن (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 30 )           »          الاستقالة الصامتة في ميدان الدعوة (اخر مشاركة : ابوالوليد المسلم - عددالردود : 0 - عددالزوار : 30 )           »         

العودة   ملتقى الشفاء الإسلامي > القسم العام > الملتقى العام
التسجيل التعليمـــات التقويم

الملتقى العام ملتقى عام يهتم بكافة المواضيع

 
 
أدوات الموضوع انواع عرض الموضوع
Prev المشاركة السابقة   المشاركة التالية Next
  #1  
قديم 26-11-2009, 08:11 PM
الصورة الرمزية المشتاقة للجنة
المشتاقة للجنة المشتاقة للجنة غير متصل
قلم مميز
 
تاريخ التسجيل: Dec 2005
مكان الإقامة: maroc
الجنس :
المشاركات: 2,308
Lightbulb الحـق والباطـل

الحـق والباطـل


ليست هذه بقصة، فهى لا تخضع لقواعد وفنون القصة، ولا تقترب إليها فى شئ، وليس بينها وبين القصة صلة من قريب أو بعيد، فهى أقرب إلى أن تكون حواراً يتضمن حكمة أردت أن أكتبها وأبلغها، فلنتفق على أنها حكمة ارتدت ثوب الحوار، ولنتفق أيضاً على أن هذه الحكمة تختلف باختلاف نظرة قارئها، أو لنقل أنها مجموعة من الحكم تتوسطها حكمة أساسية أردت أن أوصلها للقارئ
تعالوا نتخيل الحق والباطل شخصين يسيران فى صحراء واسعة لا يعرفان لها بداية من نهاية.. صحراء شمسها حارقة، وماؤها سراب، وظلها أمل عسير المنال، وهاهما - الحق والباطل- يجلسان لينالا قسطا من الراحة وقد أنهكهما التعب من طول المسير

*******
الباطل: هو إحنا هنفضل ماشيين كده لحد إمتى؟
الحق: إلى ما شاء الله
الباطل: بس أنا تعبت قوى، ومبقتش قادر أمشى تانى
الحق: مش بإيدينا
الباطل: وهو إيه الهدف من إننا نفضل ماشيين كده؟
الحق: ربنا خلقنا وأمرنا بكده من غير منعرف إيه الهدف من مشينا ده
الباطل: وإزاى يعنى ربنا خلقنا من غير ما يكون لينا هدف؟
الحق: أكيد فيه هدف اتخلقنا علشانه لكننا منعرفوش
الباطل: ومنعرفوش ليه بقى؟
الحق: لأن ربنا مش عايزنا نعرفه دلوقتى
الباطل: وهنعرفه إمتى إن شاء الله؟
الحق: لما ربنا يريد
الباطل: طيب وربنا مش عايزنا نعرف ليه الهدف إللى اتخلقنا علشانه؟
الحق: لأن من مصلحتنا إننا منعرفش
الباطل: مش معقول تكون مصلحتنا إننا منعرفش الهدف إللى اتخلقنا علشانه
الحق: لا تسألوا عن أشياء إن تبد لكم تسؤكم
الباطل: لكن أنا تعبت قوى ومبقتش قادر أمشى تانى
الحق: مفيش أدامنا حل تانى
الباطل: أكيد فيه حل يريحنا من العذاب ده
الحق: إيدى على كتفك
الباطل: عندى فكرة
الحق: إيه هى بقى؟
الباطل: إيه رأيك لو أشيلك فوق كتفى وأفضل ماشى بيك لحد ما أتعب وتكون أنت استريحت شوية تنزل تشيلنى على كتفك لحد ما تتعب وهكذا
الحق: فكرة تستحق التجربة
الباطل: طيب يلا نبدأ
الحق: يلاّ استعد بقى علشان تشيلنى
الباطل: لأ.. انت إللى هتبتدى
الحق: وليه ما تبدديش انت؟
الباطل: لأنى تعبان جداً ومحتاج للراحة أكتر منك
الحق: دي فكرتك انت وعليك انك تبدأ بتنفيذها
الباطل: العكس صحيح.. أنا إللى تعبت وفكرت يبقى انت إللى تبدأ بالتنفيذ.. هو ده الحق
الحق: خلاص اتفقنا

*******
وحمل الحق الباطل فوق ظهره وسار به مسافات طويلة حتى أجهده السير، فطلب من الباطل أن ينزل ويحمله حسب الاتفاق المبرم بينهما
الحق: أنا تعبت قوى.. انزل بقى وشيلنى علشان استريح
الباطل: شيلنى شوية كمان.. أنا لسه مستريحتش
الحق: خلاص.. مش قادر
الباطل: بس أنا مش هأشيلك
الحق: إيــه.. بتقول إيــه؟
الباطل: زي ما سمعت.. مش هاشيلك
الحق: ليه بقى؟
الباطل: كده
الحق: طب انزل بقى
الباطل: مش هانزل
الحق: بقى ده إللى احنا اتفقنا عليه
الباطل: حد يمشى ورا كلام الباطل
الحق: الحق علىّ إنى صدقتك
الباطل: طبعاً.. الحق عليك
الحق: بس أنا مش هاسيبك
الباطل: هتعمل إيه يعنى؟
الحق: هاعمل حاجات كتير قوى
الباطل: طب أقولك على فكرة
الحق: تانـــــي
الباطل: اسمعنى بس المرة دى
الحق: اتفضل قول
الباطل: فى الجبل إللى هناك ده فيه كهف.. عايش فيه راجل صالح، إيه رأيك نروحله وهو يحكم ما بينا
الحق: موافق

وذهبا إلى الكهف والحق يحمل الباطل فوق ظهره ،فوجدوا شيخاً كبيراً له لحية ناصعة البياض ووجه مشرق جالساً يتعبد ويتأمل فاقتربا منه
الباطل: السلام عليكم
الشيخ: وعليكم من السلام ورحمة الله وبركاته
الباطل: كنا عاوزين ناخد رأيك فى حاجة كده ياشيخنا
الشيخ: تفضلا
الباطل: الموضوع كله يا شيخنا متلخص فى سؤال واحد، عايزينك تجاوبنا عليه بصراحة
الشيخ: لم ينطق لسانى يوما بغير الصدق
الباطل: ياعم الشيخ.. مين إللى يمشى.. الحق ولا الباطل؟
الشيخ: الحق طبعاً
-تمــــــــت-

*******
-محمد محمود الجزار-

__________________
اللهم ارحم امي و اغفر لها و ادخلها الجنة اللهم ارحمها واعفو عنها اللهم اغسلها بالماء والثلج والبرد اللهم جازها بالحسنات احسانا وبالسيئات مغفرة وعفوا ورحمة اللهم اجعل مثواها الجنة وموتى المسلمين جميعا يارب العالمين
من قرا هدا الدعاء يؤمن عليه جزاكم الله خيرا



رد مع اقتباس
 


الذين يشاهدون محتوى الموضوع الآن : 1 ( الأعضاء 0 والزوار 1)
 

تعليمات المشاركة
لا تستطيع إضافة مواضيع جديدة
لا تستطيع الرد على المواضيع
لا تستطيع إرفاق ملفات
لا تستطيع تعديل مشاركاتك

BB code is متاحة
كود [IMG] متاحة
كود HTML معطلة

الانتقال السريع


 


الاحد 20 من مارس 2011 , الساعة الان 01:21:21 صباحاً.

Powered by vBulletin V3.8.5. Copyright © 2005 - 2013, By Ali Madkour

[حجم الصفحة الأصلي: 103.32 كيلو بايت... الحجم بعد الضغط 101.60 كيلو بايت... تم توفير 1.72 كيلو بايت...بمعدل (1.67%)]